Als medewerker in de sociale sector wil je graag zo goed mogelijk voor de patiënt/ cliënt/ bewoner zorgen. Maar hoe goed zorg jij voor jezelf? Wat is normaal op het gebied van agressie en ongewenst gedrag, waar ligt jouw grens? Hoe ga je om met deze grenzen, met je eigen gevoel van onmacht en frustratie? Waar haal jij je kracht vandaan, wat maakt jou sterk in je werk? En hoe is dat bij jouw collega’s? Hoe zorgen jullie samen voor veilige en comfortabele werkomgeving?
Samen onderzoeken we wat de antwoorden op deze vragen zijn.
Het doel van de training
- Deelnemers onderzoeken hoe weerbaar ze zijn en krijgen praktische vaardigheden aangereikt om deze weerbaarheid te vergroten.
- Deelnemers verbeteren basisvaardigheden rondom het benaderen van, het luisteren naar en het omgaan met mensen die voor hen ongewenst gedrag vertonen.
- Deelnemers verbeteren communicatieve basisvaardigheden die ervoor kunnen zorgen escalatie bij verschillende vormen van ongewenst gedrag te voorkomen.
- Deelnemers leren verschillende technieken aan om fysieke agressie af te weren zonder de agressor daarbij te beschadigen.
- Deelnemers leren waar hun eigen grenzen liggen en hoe deze (op tijd) aan te geven.
- Deelnemers onderzoeken wat ongewenst gedrag doet met hun eigen gedachten, gevoel en gedrag en ze hebben praktische handvatten aangereikt gekregen hoe ze hier in de toekomst mee om kunnen gaan.